Tutaj powinien być opis

Wycieczka do Krakowa

W ramach realizacji programu „Życie z pasją” w dniu 20 października 2018 r. 18 uczniów naszej szkoły pod opieką mgr Małgorzaty Zawady i dr. Przemysława Dyrlagi uczestniczyło w wycieczce do Krakowa.

Uczestnicy wycieczki najpierw zwiedzili Muzeum Lotnictwa Polskiego, które zajmuje mały fragment terenu i część obiektów dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny. Podczas lekcji muzealnej mieli okazje poznać 100-letnią historię polskiego lotnictwa. Rakowickie lotnisko należy bowiem do najstarszych stałych lotnisk w Europie. Zostało założone w 1912 r. dla potrzeb lotnictwa Austro-Węgier, choć już na przełomie XIX i XX w. stacjonował w tym miejscu forteczny oddział balonowy 2 Pułku Artylerii Fortecznej twierdzy Kraków. W 1912 r. dowództwo austriackie utworzyło na tym terenie Flugpark 7 razem z całym zapleczem technicznym. W 1917 r. rakowickie lotnisko stało się jednym z punktów etapowych pierwszej w Europie regularnej pocztowej linii lotniczej łączącej Wiedeń z Kijowem i Odessą. W dniach 30-31 października 1918 r. baza lotnicza Rakowice-Czyżyny przeszła pod komendę polskich władz wojskowych, stając się tym samym pierwszym lotniskiem niepodległej Polski. Zaczęto na nim organizować pierwszą na ziemiach polskich jednostkę lotniczą nazwaną „1 Eskadra Bojowa”. W okresie wojny polsko-bolszewickiej działała tutaj „I Niższa Szkoła Pilotów”, której zadaniem było szkolenie pilotów dla szybko rozbudowającego się wówczas polskiego lotnictwa wojskowego.

Przy lotnisku w Rakowicach działały również warsztaty lotnicze remontujące samoloty i ich silniki. Organizowano też w nich ograniczoną produkcję sprzętu lotniczego. W 1921 r. został tu zorganizowany w oparciu o istniejące zaplecze techniczne 2 Pułk Lotniczy. W połowie lat 20. polskie władze wojskowe podjęły decyzję o rozbudowie lotniska, czego efektem było powstanie drugiego co do wielkości lotniska w kraju. We wrześniu 1939 r. lotnisko podzieliło jednak los innych polskich baz lotniczych - zostało kilkakrotnie zbombardowane przez niemieckie bombowce. W okresie II wojny światowej lotnisko krakowskie było wykorzystane przez niemiecką Luftwaffe. Stało się jedną z baz lotniczych biorących udział w przygotowaniach do ataku niemieckiego na Związek Radziecki w1941 r. W styczniu 1945 r. lotnisko zajęli Rosjanie. W połowie 1945 r. przekazali je polskim władzom wojskowym. W 1963 r. lotnisko Rakowice-Czyżyny zostaje zlikwidowane z powodu rozbudowy kombinatu metalurgicznego i towarzyszących mu osiedli mieszkaniowych. Część obiektów dawnego lotniska jest obecnie używana przez Muzeum, które zajmuje ocalałe polskie obiekty lotniskowe, w skład których wchodzi duży hangar lotniczy i zaplecze garażowo-magazynowe, zbudowane na przełomie lat 20. i 30. oraz dwa małe budynki zbudowane przez Niemców w okresie ostatniej wojny.

Obecnie Muzeum posiada niebagatelny w skali Polski i tej części Europy zbiór eksponatów, na który składa się: 181 samolotów, 18 śmigłowców, 48 szybowców, 168 silników lotniczych oraz wiele innych pamiątek lotniczych. Spośród eksponatów warto wspomnieć jedyny zachowany w kraju egzemplarz samolotu PZL P.11c, który był podstawowym typem myśliwca na wyposażeniu lotnictwa polskiego we wrześniu 1939 r. Prezentowany egzemplarz jest dzisiaj symbolem walk lotniczych we podczas wojny obronnej i najcenniejszym eksponatem Muzeum Lotnictwa. Spośród innych cennych eksponatów należy też wymienić: brytyjski samolot Sopwith F.1 Camel – jeden z najbardziej znanych myśliwców I wojny światowej, legendarny wręcz Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE – samolot, na którym walczono podczas bitwy o Anglię w 1940 r., czy jego głównego przeciwnika - niemieckiego Messerschmitta Bf 109G-6.
Z nowszych samolotów nie można pominąć również radzieckiej serii MiGów (Mikojan-Gurewicz) wraz z używanym jeszcze niedawno w polskim lotnictwie wojskowym MiGiem-29GT.

W Gmachu Głównym Muzeum Narodowego uczniowie mieli zaś okazję zwiedzić dwie interesujące i pełne cennych eksponatów galerie. Najpierw zobaczyli wystawę pt. „Barwa i broń w Polsce”. Jest to największa w kraju, po Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, ekspozycja prezentująca dawne militaria. Zostało w niej zaprezentowanych około 2000 eksponatów związanych z dawną wojskowością od czasów średniowiecza do XIX w., w tym zbroje rycerskie, husarskie, miecze, szable oraz broń palna - muszkiety, armaty, pistolety i karabiny. Wiele eksponatów to piękne wyroby rzemiosła artystycznego i najważniejsze dla polskiej historii pamiątki po wielkich wydarzeniach i postaciach. Spośród nich warto wspomnieć: rząd koński po hetmanie Stefanie Czarnieckim, karacenę i szczerozłoty buzdygan po hetmanie Stanisławie Jabłonowskim oraz jedyny w Polsce zachowany znak hetmański należący niegdyś do hetmana Hieronima Lubomirskiego, sukmanę Tadeusza Kościuszki czy Gwiazdę Orderu Virtuti Militari po księciu Józefie Poniatowskim.

Druga z wystaw, zwiedzanych przez uczestników wycieczki w Muzeum Narodowym, była poświęcona jednemu, ale wyjątkowemu w polskich zbiorach dziełu sztuki - obrazowi „Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci. To jeden z najpiękniejszych portretów na świecie oraz najważniejszy i najcenniejszy obraz w polskich zbiorach. Arcydzieło namalował 38-letni Leonardo w 1490 r. w Mediolanie i jest ono jednym z zaledwie kilkunastu namalowanych przez niego obrazów.